mardi 28 avril 2020

Die Liga der gewöhnlichen Gentlemen - Interview with Carsten Friedrichs


Based in Hamburg, Germany, Die Liga der gewöhnlichen Gentlemen is a quintet who loves to mix Northern Soul, Punk, Indie Pop, Ska and many more influences in their joyful songs ! Let's talk about it with singer and guitarist Carsten Friedrichs !

ドイツのハンブルクを拠点としたDie Liga der gewöhnlichen Gentlemenは5人組グループです。 ノーザン・ソウル、パンク、インディ・ポップ、スカ、そして様々な影響下にある楽しい楽曲!シンガーでギタリストのCarsten Friedrichsさんに語って頂きました!


Anorak Crumble : Who is in Die Liga der gewöhnlichen Gentlemen ?

バンドDie Liga der gewöhnlichen Gentlemenについて教えて下さい。

Carsten Friedrichs : It's Heiko on Drums, Fabio plays the lead guitar, Tim on bass, Gunther plays keyboards and a lot of other instruments and me on rhythm guitar and vocals.

Heikoがドラム, Fabioがリード・ギターをプレイし、Timはベース, Guntherはキーボード, 多くのインストゥルメンタルやリズム・ギターは僕がやっている。




Anorak Crumble : How did you all meet ? Why and when did you decide to form this new band ?

どのようにして結成したのですか?いつ / 何故新しいバンドをやろうと決めたのですか?

Carsten Friedrichs : When my last band Superpunk broke up I had a few new songs which were pretty good. I asked my colleague and friend Gunther if he would like to arrange these songs with me. So we met in his living room, arranged theses songs and wrote some more songs. These songs were excellent. We decided to form a new band which became Die Liga der gewöhnlichen Gentlemen and we recorded the album. Gunther is not only a great musician but he also runs and owns Tapete Records. After a few drinks we signed to Tapete Records.

僕の最後のバンドSuperpunkが解散した時に、僕は何曲か凄く良い曲を書いていた。僕と一緒に、これらの曲をアレンジしてくれないかと、僕のバンド仲間や友達のGuntherに訊いてみた。それで、僕達は彼のリビング・ルームで会って、これらの曲をアレンジし、さらに何曲か作った。これらの曲はエクセレントだった。僕達は新しいバンドDie Liga der gewöhnlichen Gentlemenを結成することにして、アルバムをレコーディングしたんだ。Guntherはグレイトなミュージシャンではないけれど、彼はTapete Recordsを運営している。何度か飲んだ後に、僕達はTapete Recordsと契約した。



Anorak Crumble : How would you describe the music of Die Liga der gewöhnlichen Gentlemen ? Who writes the lyrics and what are they talking about ?

Die Liga der gewöhnlichen Gentlemenはどんなバンドですか?歌詞は誰が書いていますか?

Carsten Friedrichs : Our sound is a blend of styles we like : Punk, Northern Soul, Bubblegum, Ska, Yé-Yé, Garage Rock, Disco, Indie Pop, etc. I write the lyrics. I try to write little stories about things and people. For example about football ("Die Gentlemen Spieler"), about actors ("Kennst Du Werner Enke ?"), about crime ("Der beste Zechpreller der Welt"), about a donkey asylum ("Mrs. Svendsens Heim für Esel"), about little shops that sell matresses ("Der kleine Matratzenmarkt"), about happy spies ("Der glückliche Spion") and about frustration ("Frustration"). You see, songs about the usual stuff.

サウンドは僕達が好きなスタイルがブレンドされている : パンク, ノーザン・ソウル, バブルガム, スカ, レゲエ, イエ・イエ, ガレージ・ロック, ディスコ, インディ・ポップなど。僕が歌詞を書いている。物事や人々についての小さなストーリーを書こうとしている。例えば、フットボールについてとか("Die Gentlemen Spieler")、俳優についてとか("Kennst Du Werner Enke ?"), 犯罪についてとか("Der beste Zechpreller der Welt")、Donky Asylumについてだとか("Mrs. Svendsens Heim für Esel")、マットレスを売っている小さな店のことだとか("Der kleine Matratzenmarkt")、幸せなスパイのこととか("Der glückliche Spion")、フラストレーションについてとか("Frustration")…日常のことを。



Anorak Crumble : Please tell us about your last record "Fuck Dance, let’s art !" !

最新作“Fuck Dance, let’s art !”について教えて下さい。

Carsten Friedrichs : We recorded "Fuck Dance, let’s art !" or "FDLA" as people like to call it at Zwanie Jonsons studio in Hamburg (by the way : you should check out Zwanie's music, you might like it.). It was mixed by Timo Blunck (Palais Schaumburg/Die Zimmermänner) and Andreas Dorau did some backing vocals. "FDLA" has some pretty decent tunes on it and a great cover artwork. The picture is by Hank Schmidt in der Beek. Somehow "FDLA" managed to sneak into the Geman Album charts for one week. For a moment we felt like stars. Then we realised it were the German album charts.

"Fuck Dance, let’s art !"や "FDLA"を、ハンブルクのZwanie Jonsonsスタジオ(Zwanieの音楽をチェックするべきだよ、多分好きだと思うよ)で録音した。ミックスは、Timo Blunck(Palais Schaumburg/Die Zimmermänner)が行って、バッキング・コーラスはAndreas Dorauが行った。"FDLA" は、まともなグレイト・カバー・アートワークで、写真はDer Beek出身のHank Schmidtだよ。"FDLA" は一週間ドイツのアルバム・チャートに入っていた。今のところ僕達はスターだと感じているよ。ドイツのアルバム・チャートに過ぎないのだけどね。



Anorak Crumble : Can you tell us about about Tapete Records with which you released your records ? When did the label started ? Who is involved in the label ?


あなたがリリースしているTapete Recordsについて教えて下さい。レーベルは誰がスタートしたのですか?レーベルを設立したのは誰ですか?

Carsten Friedrichs : Tapete Records was founded by Gunther in 2002. I have the pleasure to work there as well. In all modesty : It´s a fantastic label. For me as a Popmusic enthusiast I can´t imagine a better job. I am a Monochrome Set fan since I was a teenager and now I am one of the first persons to hear new Monochrome Set songs. I even talked to Bid von Bid once or twice. Ace ! Readers of the Anorak Crumble fanzine might enjoy our new releases by Comet Gain, The Catenary Wires, Robert Forster or Simon Love for example and our reissues (like Roger Nichols & The Small Circle of Friends, The Times, Die Time Twisters etc.) Over the years we released a lot of great pop music. The same crew also runs a sister label called Bureau B which has it´s focus on experimental music like Cluster, Kreidler, Martin Rev or Faust.

Tapete RecordsはGuntherによって2002年に設立された。僕も働けて嬉しいよ。とてもファンタスティックなレーベルだよ。マニアックなポップ・ミュージックのファンとして、より良い仕事をしていると思う。ティーンエイジャーの時にMonochrome Setのファンで、彼らの新しい曲を最初に聴けて嬉しい。Bidと何度か話したことがある。Anorak Crumbleのファンジンの読者には、僕達のComet Gain, The Catenary Wires, Robert Forster, Simon Loveあたりの(例えばRoger Nichols & The Small Circle of Friends, The Times, Die Time Twistersなどの)新作をエンジョイしてくれるかと思うよ。何年にも渡って、僕達はグレイトなポップ・ミュージックをリリースしている。Cluster, Kreidler, Martin Rev, Faustといった、エクスペリメンタルな音楽にフォーカスを置いた姉妹レーベルBureau Bも運営している。



Anorak Crumble : Can you please tell us about your previous bands : Jesterbells, Die Fünf Freunde, Bruno Ferrari Quintett, Superpunk ?

あなたの全バンドJesterbells, Die Fünf Freunde, Bruno Ferrari Quintett, Superpunkについて教えて下さい。

Carsten Friedrichs : I always had the vision of playing glamorous, sophisticated popmusic. But most of the time the sound was more like Swell Maps with a trumpet. But this was cool too. I really enjoyed being in these bands and some other kids liked our music too.

僕はいつでもグラマラスで洗練されたポップ・ミュージックをプレイするビジョンを持っていた。だけど、大体はトランペット付きのSwell Mapsみたいなサウンドになってしまう。だけどこれもクールなことだった。他のキッズが僕達の音楽を好きになってくれた。昔のバンドでもエンジョイしていたよ。


Anorak Crumble : Looking back, can you tell us about the Marsh-Marigold Records’ years in the end of the 80’s and early 90’s ? Any good memories you remember ?

昔を振り返って…80年代から90年代にかけてのMarsh-Marigold Recordsについて教えて下さい。良い思い出はありますか?

Carsten Friedrichs : In the late 80’s we found out that it was possible to release our own records. It was expensive but doable. So we saved our money to release one or two 7". That was the start of Marsh-Marigold. And the best thing about it : People did buy these records. There were even articles in fanzines about it. How cool was that ? It was a lot of fun being in a Marsh-Marigold band. We played a lot, we played with great other bands from all over Europe, we met likeminded people from all over the world. A small but worldwide scene with an unique style. That was great. A lot of good memories: Playing with Painting by Numbers in Darmstadt (one of the first Die Fünf Freunde shows), the Marsh Marigold Festivals, a short tour in France and Belgium with the Acid House Kings, Caramel and Red Letter Day. It needs only three or four chords to have a lot of fun.

80年代終わりに僕達のレコードを出すことは可能だった。高かったけど可能だった。なのでお金を貯めて、1~2枚の7インチをリリースした。それがMarsh-Marigoldの始まりだった。ベストな事は : 人々がこれらのレコードを買えたこと。ファンジンのアーティクルにも載った。なんてクールだったんだろ。Marsh-Marigoldのバンドになることは楽しいことだった。沢山プレイした、ヨーロッパ中のグレイト・バンドとプレイした。世界中の良いマインドの人達と会った。小さかったけどユニークなスタイルのワールドワイドなシーンがあった。グレイトだった。沢山の思い出がある : Darmstadt (初のDie Fünf Freundeのショウの1つ)でのPainting by Numbersと演奏したり、Marsh-Marigoldのフェスティバル、Acid House Kings, Caramel,  Red Letter Dayとのフランスやベルギーでの小さなツアーも。楽しむのにスリーかフォー・コードが必要なだけだった。


Anorak Crumble : What band/artists are you influenced by ? What bands/artists do you listen to at the moment ?

どのようなバンド  / アーティストに影響を受けていますか?どのようなバンド / アーティストを聴いていますか?

Carsten Friedrichs : One of my biggest, if not the biggest influence is Jonathan Richman. He is a genius. At least for me. My favourite album of all time is "Rockin'& Romance". At the moment I listen a lot to Tropicàlia acts like Os Mutantes or Caetano Veloso. And I really like the Gary Olson album which will be out on Tapete Records in may. Also a lot on my turntable recently : Der Englische Garten and Nick Garrie´s "The Nightmare of J.B. Stanislas". And I just bought a reissue of "Too late to turn back now" by Cornelius Bros & Sister Rose... such a great tune ! And some Adriano Celentano records which never fail to cheer me up.

僕の最大の、でも僕が最大の影響を受けたのは、Jonathan Richmanだよ。彼はジーニアス。少なくとも僕にとっては。僕のフェイバリットなアルバムは、"Rockin'& Romance"です。今聴いているのは、Os MutantesやCaetano Velosoといったトロピカルなやつ。Tapete Recordsから出したGary Olsonのニュー・アルバムも好き。最近よくターンテーブルに乗っているのは、Der Englische GartenとNick Garrieの"The Nightmare of J.B. Stanislas"かな。Cornelius Bros & Sister Roseの"Too late to turn back now"あたり。なんてグレイトなチューンなんだろ!Adriano Celentano recordsのいくつかのレコードも僕を喜ばせてくれる。



Anorak Crumble : Any future plans with Die Liga der gewöhnlichen Gentlemen ?

Die Liga der gewöhnlichen Gentlemenの今後の予定を教えて下さい。

Carsten Friedrichs : As soon as this Corona thing is over we´d like to
1. Go into a pub
2. play live again.
And we will write new songs. We already wrote one new song. It's about men with great haircuts.

コロナが終わり次第やりたいのは :
1. パブに行く 2. ライブをまたやる
そして新しい曲を書くよ。既に一曲書いたよ。素晴らしいヘアカットの男について。



Anorak Crumble : A message for your fans, please !

ファンにメッセージを!

Carsten Friedrichs : Stay healthy, listen to Die Liga der gewöhnlichen Gentlemen and try to enjoy life. Thanks for your questions and for your interest in our band !

ヘルシーで居て、Die Liga der gewöhnlichen Gentlemenを聴いて、エンジョイ・ライフに努めて。質問ありがとう、僕達のバンドに興味を持ってくれてありがとう!

More info / もっと知りたいかたはコチラを : http://diegentlemen.de/ and https://dieligadergewoehnlichengentlemen.bandcamp.com/ and https://www.tapeterecords.de/

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